Odlišuje sa výchova dvojčiat od výchovy detí s malým vekovým rozdielom?
"Ja mám deti pár mesiacov po sebe, je to úplne rovnaké, ak nie horšie ako mať dvojčatá!" Koľkokrát ste vy, rodičia dvojčiat, počuli podobnú poznámku?! Zistila som však, že nemá zmysel škriepiť sa. Podľa mňa je výchova dvojčiat úplne odlišná od výchovy detí narodených po sebe. Ak si odmyslíme fyzickú náročnosť spojenú s narodením a starostlivosťou o dvojčatá - dojčatá, dalo by sa povedať, že mať dve deti narodené niekoľko mesiacov po sebe môže byť v niektorých prípadoch náročnejšie ako mať samotné dvojčatá. Ale nikdy to nie je rovnaké.

Čo je teda odlišné vo výchove dvojčiat?
Nemáte možnosť vybrať si, kedy sa vám narodí druhé dieťa!
Rodičia detí narodených jednotlivo za sebou sa môžu rozhodnúť, či vôbec budú
môcť mať druhé (tretie a ďalšie) dieťa a aký veľký vekový odstup by
medzi nimi chceli mať. Okrem toho, že poradie narodených detí má, samozrejme,
vplyv na vývoj ich osobnosti (mám na mysli súrodenecké konštelácie), má rovnako
vplyv na ich spôsob a štýl výchovy v rodine. Starší súrodenci mávajú
úlohu vodcu, mladší ich zvyčajne nasledujú. Staršie deti mávajú viac slobody,
ale i viac zodpovednosti práve preto, že sú zrelšie. Mladšie deti svojich
starších súrodencov pozorujú, napodobňujú a učia sa od nich. Existuje teda
úplne prirodzený rozdiel v schopnostiach detí v závislosti od ich
veku.
Ale dvojčatá (viacerčatá) sú vekovo rovnako staré a - zvyčajne - aj na rovnakej
úrovni. Čelia všetkým životným míľnikom naraz v rovnaký okamih. Začínajú
liezť aj chodiť v približne rovnakom veku, spoločne sa učia chodiť na
nočník a spravidla začínajú rovnako aj školskú dochádzku. Áno, dajú sa
vypozorovať určité rovnaké znaky či vlastnosti aj podľa poradia narodenia
dvojčiat, ale predsa len je to skôr na rodičoch, či si s ostatnými rodičmi
dvojčiat povedia, ako sú ich "Áčka" (prvé narodené dvojča) dominantné a "Béčka"
(druhé narodené dvojča) závislé, pretože inak poradie narodenia nemá žiadny
vplyv na výchovu.
Výchova dvojčiat k vlastnej identite
Každý rodič chce vychovať zo svojich detí samostatných jedincov. Samozrejme,
rodičia dvojčiat navyše čelia výzve, akým spôsobom im efektívne pomôcť stať sa
samostatnými osobnosťami s vlastnou identitou, a to práve preto, že
sú to dvojčatá (viacerčatá). Ale aj v tomto prípade, pri najlepšej snahe
rodičov vychovávať ich ako samostatných jedincov a zabrániť ich vzájomnému
porovnávaniu a škatuľkovaniu, je to neustály boj so zakorenenými názormi
verejnosti. Dvojčatá čelia náporu najrozmanitejších prežitých stereotypov
a neustále sa stretávajú s porovnávaním práve preto, že sú dvojčatá.
Ich priatelia, susedia, učitelia a dokonca i rodinní príslušníci,
ktorí to vôbec nemyslia zle, sa snažia dvojčatá nejako zaškatuľkovať
a zaradiť. ("Toto je to dobré - šikovné, pekné - dvojča..." ... Pokiaľ
jedno dvojča hrá futbal, musí ho hrať aj druhé... Jedno dvojča je spoločenské,
tak druhé musí byť plaché... a pod.).
Aj súrodenci narodení po sebe často pocítia osteň súrodeneckej rivality, jeho vplyv
je však zmiernený poradím narodenia a časom, ktorý medzi narodením týchto
detí ubehol. Majú roky (v niektorých prípadoch len niekoľko - minimálne však
deväť mesiacov) na to, aby sa vyrovnali s tým, že sa stávajú starším
súrodencom.
Od dvojčiat sa však očakáva, že sú rovnaké - a to v podstate
ovplyvňuje ich súrodeneckú rivalitu. Preto je pre rodičov dôležité, aby
prekonali tieto stereotypy, škatuľkovanie a porovnávanie stálou ponukou
podpory a pomoci, ktorú ponúkajú svojim dvojčatám a povzbudzujú ich
tak k rozvíjaniu vlastnej individuality v kontexte ich vzájomných
vzťahov.
Rozdelenie rodičovskej lásky a pozornosti
Mnoho rodičov dvojčiat cíti určité obmedzenie v tom, ako správne
a spravodlivo rozdeliť svoj čas, pozornosť a lásku medzi obe deti.
Toto obmedzenie je omnoho väčšie ako u rodičov detí narodených
s odstupom niekoľkých rokov. Navzdory tomu, že často tvrdia, že "je to
úplne rovnaké ako mať dvojčatá", rodičia detí narodených samostatne majú
minimálne deväť mesiacov (skôr ako sa im narodilo druhé dieťa) na to, aby si
svoje staršie užili v pomere síl "jeden na jedného". Vychovávať deti
narodené s určitým časovým odstupom vytvára oveľa viac časových
príležitostí pre individuálny prístup k jednotlivým deťom: môžu sa
napríklad venovať staršiemu dieťaťu, kým bábätko spí, staršie dieťa môže ísť
neskôr spať, takže majú rodičia čas len preňho, starší súrodenec ide do školy
alebo škôlky, zatiaľ čo s mladším zostáva mamička doma a pod.
Dvojčatá, všeobecne povedané, robia všetko naraz, v rovnakom čase.
Zaspávajú a prebúdzajú sa spravidla v rovnakom čase, čím rodičom
sťažujú možnosť nájsť si čas na venovanie pozornosti v pomere síl "jeden
na jedného" (teda len jednému z dvojčiat). Rodičia dvojčiat musia
vynaložiť oveľa väčšie úsilie na vytvorenie citového puta s každým
z dvojčiat samostatne.
Ďalšou úlohou, pred ktorou rodičia dvojčiat stoja, je udržanie určitej
rovnováhy, spravodlivosti alebo vyváženosti medzi dvojčatami. U rodičov
detí narodených jednotlivo je všetko rovnomerne rozložené práve poradím
narodenia súrodencov, rodičia dvojčiat sa však úpenlivo snažia o to, aby
každé z nich dostalo primeraný podiel... Nezáleží na tom, či ide
o čas, pozornosť alebo materiálne veci. Niekedy vôbec nie je možné dodržať
tento rovný prístup a rodičia v takýchto situáciách majú pocity
neschopnosti či viny, že nie sú k svojim dvojčatám úplne spravodliví.
Vzájomné puto medzi dvojčatami
Puto medzi dvojčatami (a, samozrejme, i viacerčatami) je zložité a veľmi silné. Dvojčatá môžu byť chvíľu najlepšími priateľmi a vzápätí budú medzi sebou bojovať na život a na smrť. Aj keď rodičia jednotlivo narodených súrodencov sa taktiež stretávajú s rivalitou, vzťahy medzi dvojčatami sú oveľa komplikovanejšie. Naučiť dvojčatá riešiť problémy po dobrom a vybudovať u nich zdravé vzájomné puto je ďalšou náročnou úlohou ich rodičov, ktorú si len málokedy okolie uvedomuje.
Poučenie sa z vlastných chýb
Každý sa učí na vlastných chybách, nie je to pravda? Ale pri dvojčatách nemáte "druhú šancu". Pokiaľ rodič u prvorodeného urobí nejakú výchovnú chybu, môže sa jej pri druhom dieťati vyvarovať. Ale pri dvojčatách (ak sú prvorodené), ktoré prechádzajú všetkými vekovými a výchovnými stupňami zároveň, nemá rodič možnosť učiť sa z predchádzajúcich skúseností. Rodičia dvojčiat nemajú možnosť spätnej väzby a korekcie vo výchove.
Zohraný tím
Všetci poznáme známe heslo "v jednote je sila". Dovolím si tvrdiť, že život dvojčiat (viacerčiat) je o dosť nebezpečnejší ako život súrodencov narodených po sebe. Dvojčatá ako silná dvojka, silný tandem, môžu urobiť oveľa väčšiu pohromu ako súrodenci s vekovým odstupom. Pretože konajú ako zohraná dvojica, trúfnu si oveľa viac riskovať, viac si dovolia, posúvajú hranice ďalej, ako keby boli samy. Či už ide o to, že jedno druhému vylezie na chrbát, len aby dosiahli na najvyššiu skrinku, alebo kvôli hokeju spoločne zhrnú koberec v obývačke - dvojčatá dávajú svojim rodičom naozaj zabrať!
Koniec dobrý, všetko dobré
Byť rodičom dvojčiat je napriek všetkým nástrahám a vyššie naznačeným nezbednostiam veľkým šťastím. Máte možnosť sledovať ich jedinečný a zvláštny vzťah a zúčastňovať sa ho. Je v tom určitá výzva dokázať svoje rodičovské schopnosti a vychovávať deti súčasne, a určité nepríjemné stránky (prebdené noci, obdobie rastu zúbkov, učenie dvoch detí súčasne na nočník, o puberte radšej nehovorme) musia jednoducho rodičia dvojčiat pretrpieť. Byť rodičmi dvojčiat či viacerčiat vás povýši na určitý stupeň "slávy", ste akousi "celebritou" medzi rodičmi. Niektorým rodičom pozornosť okolia robí radosť, iní sa, naopak, držia bokom. Ale väčšinou sú rodičia dvojčiat šťastní a užívajú si svoje dvojčatá, sú na ne pyšní a každá radosť je pre nich deťmi zdvojnásobená.
Autor: Mgr. Klára Vítková RulíkováZdroj: Mama a ja 01/2010 (z knihy Co nevíte o dvojčatech, vydal: Portál 2009)
Foto: Szilárd Szabó - Pixabay